En viktig lärdom från mitt i naturen

Jag är faktiskt ganska förvånad över att hitta mig själv här, bloggandes från verandan ca 35 kilometer från Stockholm.  Fyller 40 i år och det var inte alls där jag såg mig själv idag, när jag fyllde 30.  En lång period i mitt trodde jag verkligen att jag hade lämnat landet för gott (uppväxt i Sollentuna, så det var ju inte sååååååå mycket landet men tillräckligt när man är 18 för att aldrig vilja återvända) och skulle spendera resten av mitt liv i en stad. Det blev inte så. Eller i alla fall inte hittills, då jag hoppas att resten av mitt liv är lite längre än så här, men just nu så är jag i alla fall långt i från staden. Och jag är tokig i skiten. Att slippa andra, slippa grannar, slippa vara nära och vara tvungen. Bor på på landet så fattar ju folk att man inte kan komma på vartenda kalas och liten bjudning som ställs upp. Bor man på landet så kan man ha gummistövlar en lördag utan att folk tror att man är på väg till SLM.

Nu är inte det viktiga att jag är långt ifrån allt, utan hur långt ifrån jag är allt jag själv trodde att jag skulle vara. Den upptäckt jag gör nu är ju faktiskt att jag är liksom oförmögen att svara på ens dom enklaste frågor om framtiden (Och det är du med. Det är därför fokusgrupper om morgondagen helt värdelösa) , till och med när det kommer till ett ämne som jag verkligen borde kunna. Nämligen om mig själv. Nu tycker ju jag inte att det här är ett problem, men om man ändå ska dra någon lärdom, vilken ska det bli?

Så vitt som jag ser det, så finns det bara en sak jag tänker försöka bära med mig.

Och det är att det känns precis likadant att har fel som när man har rätt. I alla fall just då.

3 Responses to “En viktig lärdom från mitt i naturen”


  1. 1 kontaktmannen 18/07/2010 kl. 6:34 e m

    Amen. Själv har jag lämnat stan efter 34 år och jag är inte säker på att jag någonsin återvänder. Jag har lite svårt att förlika mig med tanken på att ha grannar omkring mig igen.
    Jag får väl återkomma lagom till pensionen med en statusuppdatering.

  2. 3 kontaktmannen 19/07/2010 kl. 5:41 f m

    Klok?! Det var snällt sagt. Sanningen är den att jag gissar. Har dock jobbat upp en viss rutin för detta.


Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


