Du och jag, min Sauer 303

(Jag tror det här försvann, så jag försöker igen)

Om du inte jagar så kan det så klart låta ganska konstigt att man kan bli kär i ett gevär, men det är precis vad jag har blivit. Igår hämtade jag en sprillans Sauer 303 i kaliber 9,3×62 hos Walter Borg. För er som inte spenderar ohälsosamt mycket tid med att läsa jakt och vapentidningar så kan jag berätta att det är ett halvautomatiskt jaktgevär, det enda snygga på marknaden. Och det har funnits ett par år, men då bara i en stökig 300 Win Mag, som är ganska olämplig till så kort pipa. Nu finns den dock i Tysklands svar på 375 H&H, nämligen den för allt Skandinaviskt storvilt lämpade 9,3×62. Och jag har alltså en nu. Lätt den snyggaste bössan i mitt skåp och löjligt lättskjuten. Nu är ju inte jag direkt rekylrädd, har ju en 45/70 som hundförarpang, men att den automatiska omladdningen tar upp det mesta av knuffen är ju ändå en fördel när man vill ha ett snabbt andraskott. Och det är ju pre is därför man skaffar sig en halvauto till att börja med.
De öppna riktmedlerna är också toppen, på avstånd upp till 50 m. Tänkte därför sätta på en Trijicon 3-9, och använda optiken på längre håll men köra öppet på trängre pass.
Om du nu inte är jägare, eller övrigt vapenintresserad, och ändå har orkat läsa enda hit så tackar jag dig. Nästa inlägg ska inte handla om vapen. Tror jag.

2 Responses to “Du och jag, min Sauer 303”


  1. 1 erk 07/12/2010 kl. 2:03 e m

    Hej,
    Hur gick det med 303? E den bra?
    Jag hade tankt kopa en likadan men kanske med 8×62, ar 8,3×62 battre?

    Jagar du fortfarande mycket med den o ar lika nojd?

    Tack

    • 2 andersdalenius 07/12/2010 kl. 7:13 e m

      Hej! Jag är extremt nöjd med bössan. De öppna riktmedlen är kanon, den skjuter bra och längden är toppen. Dessutom är den snygg. Jag gillar 9,3×62 för att det finns ett brett utbud av köpeammo. Skulle jag bara få behålla en bössa, så är det den


Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


