Saker som kommer: Kvällstidningsjournalistik som vi faktiskt har nytta av

Oops.. Inser att jag redan i rubriken har trampat en del vänner, fler bekanta och en massa andra på tårna. Att jag dessutom började skriva det här innan Wikileaks stora Pakistan-grej kan så klart också ses som att jag är lite sent ute. Eller så väljer man att använda det för att illustrera det jag vill förklara nedan. Jag väljer det senare, så låt mig därför utveckla vad jag menar.

När jag växte upp så var man tvungen att vänta på Aktuellt 21:00, Ekonyheterna eller morgontidningen för att får veta om det hade hänt något. Och den förhärskande kultur och affärsmodellen för journalister och deras arbetsgivare var att vara så snabb som möjligt med att publicera att det hade hänt något. Att vara först med storyn, helt enkelt. Dock så var man ju inte så speciellt konkurrensutsatt gällande informationsflödet, så det enda man hade att ta hänsyn till var att vara snabbare och mer korrekt än konkurrenten.

Dagens värld är dock lite mer komplicerad än när jag var ung. Idag vet alla efter ca 20 minuter att det har hänt något. Dessutom är varenda en med uppkoppling på sin telefon eller dator en potentiell publicist. Detta är naturligtvis på gott och ont, men det finns inte en sportmössa att något nyhetsnätverk kan tävla med den kapaciteten som de enskilda användarna har som ett kollektiv när det kommer till att leverera nyheter. Ändå så fortsätter de stora mediahusen, både i Sverige och internationellt, att tro att dom kan vara först och att det är en hållbar affärsmodell att sträva efter detsamma, för så har man alltid gjort. Det ligger liksom i deras DNA att jaga storyn och vara just först.

Ett exempel på denna hållning fick jag i P1 en morgon med den mycket otidsenlige Thomas Mattsson, vars tidning Expressen då hade publicerat uppgifter som sammantaget innebar att det skulle ha varit flera olika piloter inblandade i den spektakulära helikopterkuppen. Nu förstår ju vem som helst att det inte är rimligt, då helikoptern bara flög från ett ställe till ett annat, men Thomas stod på sig och menade att det var rätt för det var vad dom visste då vilket dom hade fått uppgifter på. Uppgifter som sedan såklart visade sig vara felaktiga men då redan publicerats som ”fakta” då det enligt Mattssons traditionella affärsmodell viktigare att vara först med vad som helst än det är att faktiskt skriva sådant som är sant. (Om inte annat, så visar det på hur dum man blir när omvärlden och kartan inte stämmer, och man väljer att lita på kartan)

Det viktigaste problemet med resonemanget ovan är dock att vi inte längre behöver någon som berättar för oss att det har hänt något, utan någon som klarar av att beskriva VAD som har hänt. Någon som faktiskt hjälper oss att förklara världen runt omkring oss och som har modet att vänta på alla fakta innan man försöker ge sin tolkning av helheten. Självklart öppnar det fältet för mindre objektiva aktörer och tolkningar, t.ex. FOX som går som tåget i ett TV-landskap där dess konkurrenter tävlar om att förlora minst, men vi får i alla fall möjlighet att välja vems tolkning av verkligheten vi vill tro på. Vi vet ju redan att något har hänt.

Och det är där som, hoppas jag, skiljelinjen kommer att gå mellan dagens kvällstidningar och morgondagens utgåvor, inte i huruvida den ena är digital och den andra av papp. Fast för att en sådan förändring ska ske så krävs det ansvariga utgivare med betydligt mer perspektiv och förstånd än vad t.ex. Expressen kan stoltsera med i nuläget. Missförstå mig nu inte, jag ogillar inte ingen av kvällisarna (även om jag tycker att Mattsson själv gav ett sällsynt osympatiskt intryck den lilla stund jag träffade honom), tvärt om. Jag gillar verkligen dom, men det blir allt svårare och mer besvärligt för mig att hålla den kärleken vid liv. Lite på samma sätt som det är svårt att fortsätta vara kompis med någon som man känt sedan studenten men fortfarande i medelåldern gillar att sjunga ”Tjofaderittanlambo” på middagarna. Och utifrån ett marknads och varumärkesperspektiv, samt inte minst från ett samhällsdito ,så hoppas jag verkligen att det inte tar alldeles för lång tid innan vi ser ett löp där det står:

”Läs allt imorgon om vad som egentligen hände idag!”

Ska vi säga så?

0 Responses to “Saker som kommer: Kvällstidningsjournalistik som vi faktiskt har nytta av”



  1. Kommentera

Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


