Besparingar som skadar Sverige!

Igår snubblande jag över en smärre skandal, ja, till och med en skymf mot Svenska bilisters goda smak. I den här nationen har vi har vi varit ett världsföredöme med vältypograferade skyltar, allt för billistens bästa. En Svensk trafiktradition att vara stolt över.

Döm då om min förvåning när jag första gången såg en 60-skylt längs våra vägar. Först kunde jag inte sätta fingret på vad som var fel, m3en till slut trillade polletten ner och den fruktansvärda sanningen syntes klart: Man hade inte ritat en ny sexa, utan bara vänt på en gammal nia!

Jag bar det här inom mig så länge jag kunde (ca 18-timmar) innan jag konfronterade min gode vän och typsnittsdemonen Kalle Dos Santos. Det var en sorgens stund då han bekräftade mina farhågor, nämligen att man hade sparat in på kostnaden för att rita en sexa och fuskat fram en ny skylt genom den felvända nian.

En nation där man försöker lura på trafikanter påbud med falsk typografi, är bara millimeter ifrån undergången som civiliserad stat. Därför KRÄVER jag att man omedelbums tillsätter en utredning om hur detta kunde inträffa, bestraffar de skyldiga och sedan inleder en omfattade offentlig upphandling med mål att hitta den bästa kandidaten för att ge våra vägar en 60-skylt som kan stå för sig själv.

Och fram tills detta sker; skämes Sverige!

15 Responses to “Besparingar som skadar Sverige!”


  1. 1 Carl Fredrik Holtermann 08/11/2010 kl. 7:05 e m

    Det har jag faktiskt missat. Däremot har jag länge stört mig på åttan på 80-skyltarna. Den är ritad som en ”bilbana”, dvs en liten bil kan köra ”varvet runt” i åttan utan att behöva knixa alltför mycket med ratten. På en vanlig åtta i alla de vanligaste och mest kända typsnitten består åttan snarare av en mindre ring och en större, staplade på varandra. Inget jäkla wienerbröd/bilbana! Så även här: SKANDAL!

  2. 2 Kristoffer 08/11/2010 kl. 7:16 e m

    Väl rutet! Har du också noterat följande? Det är SJUKT ofta man ser båtar med M i namnet som köpt de mycket billigare W och vänt på för att spara ett par spänn.

    • 3 Carl Fredrik Holtermann 08/11/2010 kl. 8:38 e m

      Och varför finns inte Skånegatan, kvarteret med Pet Sounds Bar, som gatuvy på Hitta??? Konspirationsteoretiker hitåt!

  3. 4 Aludd 09/11/2010 kl. 8:22 f m

    Bra Anders, det behövs krafttag. Jag ryter till här på västkusten!

  4. 5 Viktor Byhr 09/11/2010 kl. 8:27 f m

    Då borde inte skylten gälla, den ser ju ut och uppfattas som ett skämt. Fri fart åt folket!

  5. 6 fnix på twitter 09/11/2010 kl. 10:02 f m

    Åh nej! Vilket hädande! Rädda våra typsnitt😉

  6. 7 Anna 09/11/2010 kl. 10:23 f m

    Vaket av dig att se det :O Jag har kört förbi dem rätt länge nu och aldrig reflekterat över det. Jag stör mig inte alls på typsnittet, eller brist på- kanske du säger. Men däremot att man faktiskt sänkt hastigheten där dessa skyltar sitter🙂

  7. 8 Rickard 09/11/2010 kl. 10:29 f m

    Vänd på skylten för att få högre hastighet och korrekt typografi.

  8. 11 Sus 09/11/2010 kl. 4:29 e m

    Bra! Jag har också reagerat på den märkliga 6:an men inte kommit på vad som är fel. Men tack nu vet jag, eller inte, det är ju grymt irriterande..

    Kommer hädanefter köra 90 på 60-väg och hävda att 9:an har ramlat uppochned. Funkar säkert lika bra som min tanke att hävda att hastigheten i Sthlm är en genomsnittlig hastighet. Oftast kör man ju bara 5km/h och borde då få ta igen det på köfri tid.

  9. 13 Totte 06/12/2010 kl. 2:27 e m

    Sveriges Äldsta Blogginlägg fyller idag fyra veckor. Hipp hipp hurra! Hurra! Hurra! Hurra!

  10. 15 Fredric 01/01/2011 kl. 9:53 f m

    Hahaha, klockren iakttagelse. Ser förjävligt ut.


Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


