Om den fina konsten att säga nej.

Jag hade en storkund som skulle lansera en ny produkt. Briefen var skriven, tydlig och med goda förutsättningar att göra bra reklam. Media uppbokat och kunden var mycket spänd på hur kampanjen skulle se ut. Ett drömupplägg för en byrå. Problemet var bara att när jag provade produkten så fungerade den väldigt dåligt. Ja, faktiskt inte alls.

Nu hade jag ett dilemma: Skulle jag vara med och ta fram och presentera en kampanj till kunden enbart utifrån den brief jag hade fått eller skulle jag berätta vad jag upplevt och säga vad jag egentligen tyckte? Jag gjorde det senare, ringde kunden och sa att det inte skulle bli någon kampanj då produkten inte fungerade. Min logik var enkel: Om man lurar människor så blir dom förbannade och det är då billigare att boka av (även om det kostar pengar) jämfört med att behöva investera ännu mer senare för att vinna tillbaka deras förtroende. Kunden måste väl bli glad över denna upptäckt?

Jo tjenare. Hen blev istället rosenrasande för att jag på det här sättet spräckte tidplanen för lanseringen av en internpolitisk viktig produkt. Jag fortsatte dock med en dårens envishet hävda att produkten inte fungerade för oss konsumenter och att mitt ”nej” var den rätta rekommendationen. Vi la på utan att vara överens.

40 minuter senare blir jag inkallad till min VD som står med ryggen mot dörren och ber mig stänga när jag kommer in på kontoret. Men istället för att ge mig sparken så får jag en kram. Kunden har nämligen upptäckt att det jag sa stämde, då ringt och tackat för den ärlighet och engagemang jag visat. Det blev ingen kampanj då, men vårt samarbete framöver gick som en dröm och vi gjorde kommunikation som blev både lönsam för alla.

Så var glad nästa gång någon sätter sig på tvären. Ett ”nej” kan ju vara det bästa råd du kan få för pengar.

0 Responses to “Om den fina konsten att säga nej.”



  1. Kommentera

Kommentera

Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


