Reklambyråer! 90-talet ringde och ville ha tillbaka sitt kontrollbehov.

Nyligen utsåg den här tidningen Resumé landets bästa marknadschefer. Grattis till er. Det utmärkande var den stora andel som arbetade med inhousebyråer för att skapa sin kommunikation. Nu går skam på torra land, tyckte det traditionella reklamfolket. Men är det verkligen så illa?

Bakgrunden är ju att det idag finns ett överskott på utbildade ”formgivare”. Det finns kanske inte fler stjärnor idag än för 10 år sedan, men det är betydligt fler som har en högst acceptabel lägstanivå i sitt kunnande för att både jobba inhouse eller på en vanlig byrå.

Nu börjar gnälliga kreatörer gapa om att man inte kan släppa iväg utgörandet av en idé till någon annan. Att produktionen är en helig Graal i vilken hela resultatet ligger och att himlen kommer att falla ner över våra huvuden om vi släpper iväg den kontrollen till någon annan. Ledsen, men jag köper inte det. Det finns ju faktiskt andra som framgångsrikt gör det dagligen och accepterar den verklighet som råder. Möbelformgivare designar asfina grejer som jag sedan kan ta hem och göra kaos med, eller modeskapare som inte kan göra någonting åt om jag kombinerar deras kläder med lurviga skor, rosa stråhatt och käpp med ringklocka på. Dom har noll kontroll på det sista utförandet, men ingen skulle ju påstå att deras integritet som ”kreatörer” är mindre eller att ”idéen” skulle vara sämre för det.

Så är det här dåligt för reklam-och kommunikationsbranschen? Nope. Det tvingar istället oss externa konsulter att lägga mer tid på våra insikter/slutsatser/kreativa lösningar, så dom själva innehåller nog med kraft för att skapa kommunikation som kan ge konkurrensfördelar och/eller lösa en affärsproblematik. Det är där vi kan skapa unika mervärden för kunden och därför ligger framtiden i att sälja ”affärskreation” istället för produktion. Tror jag.

0 Responses to “Reklambyråer! 90-talet ringde och ville ha tillbaka sitt kontrollbehov.”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


%d bloggare gillar detta: