Din input bestämmer din output

Det blir knepigare att göra bra reklam. Produkter och tjänster med tydliga USP:ar var en 1900-tals företeelse. Idag kan istället stort sett vem som helst framställa vad som helst och gör så vart som helst. Det upplevda värdet av en vara är ofta större än det faktiska. I den verkligheten är rollen för oss kreatörer att skapa en konkurrensfördel för uppdragsgivaren genom kreativ kommunikation. Att via talang och nyfikenhet hitta insikter som leder till unika budskap för våra kunder, vilka ger dom en fördel på marknaden jämfört med den information som redan finns där ute.

Men talang är inget man läser sig till lika lite som att kreativ är något man blir. Det är något man är. Man kan läsa hur mycket tävlingsböcker man vill utan att bli varken kreativ eller talangfull. (Dessutom anser jag att dagens byråer är rädda för att sälja just ”talang” då den i hög grad varierar bland de anställda, men det är en annan krönika) Att vara kreativ i det här fallet handlar inte i vår bransch om att hitta på roliga grejer helt fritt, utan om förhålla sig till en problematik och våga utmana densamma för att hitta nya sätt att berätta något som dom flesta redan känner till. (Att göra det på ett underhållande sätt är dock en bra start)

Det är min fasta övertygelse att den bästa vägen till inspiration är att utmana sig själv genom att ge sig utanför sin komfort-zon. Att göra det man inte kan, vill, vågar eller riktigt förstår. Att våga prova något tråkigt.

Så kära kreatörskollegor; för att hitta nya sätt att spärra en Futura, titta i Lüzer’s Archive. Men om du vill skapa helt nya kommunikationslösningar som reder ut en affärsproblematik, förändrar hur människor ser på en produkt eller tjänst och kanske gör dig berömd på kuppen, så är The Economist en mycket bättre inspirationskälla. Tror jag.

0 Responses to “Din input bestämmer din output”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


%d bloggare gillar detta: