Bygg ditt varumärke direkt för Blocket

Vi hör allt oftare att det just nu inte är någon tillfällig lågkonjunktur vi går igenom utan att det här är den nya verkligheten. En slags ”slow-economy” som kommer att fortgå över tid. Om det stämmer så kommer ökad försäljning i volym inte längre vara prioriterat som ekonomiskt mått på framgång och som måttstock för börsen. Vilket i sin tur skapar en bred förändring av attityd hos både företag och konsumenter. Utifrån ett ekonomiskt perspektiv blir då den troligaste anpassningen att man börjar räkna på marginal snarare än volymökning, alltså att tjäna så mycket på varje produkt som möjligt. Och i och med det, fokus på att det finns ett varaktigt värde i produkten och dess varumärke som även nästa kund är villig att betala för.

Ur ett marknadskommunikativt perspektiv är det här extra intressant, för det ger ett ytterligare perspektiv att förhålla sig till. Med dagens ganska kraftiga fokus på försäljning och resultat mätt i kvartal, så kan ofta frågor om produkternas livscykler hamna lite i bakvattnet. Idag har man fokus på att få ut produkten från butiken eller bilhallen till kunden så fort som möjligt, och efter det så är företagets del i försäljningen över.

I framtiden kommer vi alltså behöva se till varumärkets liv efter detta och på så sätt bry oss om vår kunds andrahandsmarknad. Ett ansvarsfullt varumärke är då det som är starkt nog att kunna ta betalt för sig själv kanske både två och tre gånger, fast med kunden som återförsäljare nästa gång och då med t.ex. Blocket som försäljningskanal.

Och att köpa begagnat kommer vi blir tvungna till, av det ena skälet eller det andra. Det kan vara av hänsyn till miljön eller av hänsyn till vår egen plånbok. I vilket fall så är slit & släng-trenden över, men vikten av ett starkt varumärke är större än någonsin. Tror jag.

0 Responses to “Bygg ditt varumärke direkt för Blocket”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


%d bloggare gillar detta: