En tråkig text om vikten av att vara rolig

 

Med jämna mellanrum ifrågasätts funktionen av humor i marknadskommunikation. Inte sällan av köparna själva, vilka då oftast framhåller att det viktigaste trots allt måste vara att berätta om förträffligheten i deras produkt, inte sant? Till er som tror det är så kan jag bara säga att ni har mer fel än någonsin. Låt mig förklara varför:

Förr så var det svårt att göra reklam, trots att det universella sättet att nå ut till alla var en monolog på sidan 3. Redan då visade det sig att humor inte alls var en dum lösning för att få folk att stanna upp en liten stund och lyssna på vad man ville säga. Det var helt enkelt ett bra sätt att få uppmärksamheten riktad mot sig från någon som egentligen inte alls ville lyssna.

Vem tror då att humor skulle ha blivit mindre viktigt nu när det inte längre räcker med en monolog, utan man måste inleda ett helt samtal med mottagaren? Vem tror att vi nu skulle vara mer intresserade av att lyssna på någons malande om sin egen förträfflighet, än vad vi var för 20 år sedan? Vem tror ens att mottagaren vill en relation där bara den ena talar?

Dessvärre förvånansvärt många, även om de flesta tycker att självgodhet är ett dåligt sätt att inleda en ny relation. Vi har lärt oss att den som bara pratar om sig själv tenderar till att bli ganska ensam på festen. Men av någon anledning så tror man att denna universella regel upphävs bara för att relationen ska skapas mellan varumärke och person, istället för mellan två människor som möts. Som att vi skulle ha mer överseende med skryt när det kommer från ett företag.  Glöm det.

För oavsett vilken typ av marknadsföringsaktivitet man investerar i så handlar det ändå i slutändan om att avsändaren vill ha nya/bättre kompisar.  Och det får man inte genom skryt. Varken som person eller varumärke. Tror jag.

 

0 Responses to “En tråkig text om vikten av att vara rolig”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Ange din e-postadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 13 andra följare

Twitter-uppdateringar


%d bloggare gillar detta: